Kunsten å skrive dagbok

.....det er lurere og lettere enn du tror

 

 

Ta opp gamle kunster 

Var du en av dem som skrev en dagbok da du var skoleelev? Der hvor vi nedtegnet alle våre tanker, enten det var om sorg og kjærlighet, lærere og foreldre, venner og uvenner, sportsresultater, kommentarer om været og mange andre ting?

Hvis du har et eksemplar liggende, er det alltid gøy å lese den i ettertid. Det får deg til å tenke og reflektere over hverdagen din som var for mange år siden

Min far var noterte flittig ned sin daglige opplevelser og ikke minst været i løpet en 50 års periode: For meg er dette en dokumentasjon om glemte minner og ikke minst været før i tiden og mange andre spennende tidsbilder.

Nå vil jeg utfordre deg til å begynne å skrive din dagbok i voksen alder!

Ikke bry deg så mye om formatet: det kan være på data eller i en ordinær skrivebok, i en dagbok eller i din 7. sans. Det er ikke det som betyr noe.

Det som er viktig er at du bruker denne anledningen til å notere ned dine indre følelser og opplevelser slik slik som du opplever det – og i ditt eget språk og format.En dagbok er også en god mulighet til å bli kjent med det som skaper stress i livet vårt.    

Dette skal vi se nærmer på:

Det å skrive hjelper dine indre følelser

Tenk over det. Sier du høyt alt det du tenker? Antakeligvis ikke. Det fleste gjør ikke det. Vi har tanker som vi aldri har uttrykt offentlig, og særlig de negative tankene våre.  Så istedenfor at de negative følelsene demmes opp i ditt indre, skrive det heller ned. Etter en stund kan det kan faktisk være en god terapi og symboleffekt i å rive opp alle disse papirene du har skrevet på om dine negative tanker og kaste tankene i en søppelbøtte. Tenk på det.    

Ingen dømmer eller fordømmer deg

Hvis du er av den typen som samler opp negative følelser i ditt indre uten å få det ut på noen måter, vil det tilslutt ha en negative effekt på din helse. Det å skrive dagbok er en god og effektiv måte å få ut din indre frustrasjon og også glede.  Du kan rense tankene dine med god samvittighet! Alle de tankene og opplevelsene du tidligere har holdt skjult kan du komme frem med i din personlige dagbok.    

Få økt kunnskap om deg selv

Det å skrive ned både positive og negative ting, følelser og fantasier hjelper deg til å bli mer bevisst på deg selv. Skiv f.eks ned noe som hendte deg i fag og de følelse du hadde. Hvordan reagerte du? Kanskje bare ved å skrive det ned så får du en bedre forståelse av hele situasjonen, og du kan gå inn i en tankeprosess som vil hjelpe deg videre.

Det å lese det du har skrevet tidligere, kan være med på at du lærer fra den situasjonen du skrev om. Du tenker kanskje nytt eller finner andre løsninger.   Det å kjenne dine følelsesmessige styrker og svakheter, gjør at du kan være din egen «terapeut» med forhold eller temer du synes er vanskelige i hverdagen.     

Du får en bedre mental klarhet

Noen ganger kan dine tanker og følelser være i kaos og du synes at det nærmest hopper rundt i hodet ditt. Det kan også være tider da du er overkreativ og har altfor mange ideer som popper opp i hodet ditt at du bare må skrive det ned. Gjør det!! Skriv det ned. Det hjelper deg til å få klarhet i tingene du tenker på og hjelper deg også til å strukturere tankene dine.   Og uansett hvor glade vi er i data; det er noe eget når ordene våre formes på et papir. 

Anerkjenn det positive

Det å skrive dagbok er ikke bare for å bli kvitt dårlige tanker. Det er også veldig viktig å skrive ned det som en er glad i og takknemlig for, og de positive tankene som kommer i løpet av dagen. Selvfølgelig er dette viktig å skrive om!! Hvis du tar det på alvor å skrive om de positive tingene, følelsene og opplevelsene du har i livet, er det ikke sikkert at det er så ille som det først så ut. 

Som du sikkert forstår,  er det mange grunner til å pusse støv av den gode, gamle dagboken i en moderne form. Boken skal du skrive om ditt eget liv, dine egne gleder og problemer, dine egne tanker, dine egne følelser og dine egne opplevelser. Kun for din egen skyld.

Du trenger ikke noe fancy bok med prikker og dotter, en vanlig skrivebok enten i A4 eller A5 format holder lenge. Med eller uten linjer.

Siden det viser seg at det å skrive ned sine tanker ikke bare hjelper på stress og dårlig humør, men også på hukommelsen og vår kognitive funksjon i hjernen, da er det et godt alternativ i hverdagen.

Så start i dag å skrive – for your eyes only!!

Tidligere blogginnlegg

No Results Found

The posts you requested could not be found. Try changing your module settings or create some new posts.